ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 264
  • کل نظرات : 0
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 46
  • بازديد ديروز : 91
  • بازديد کننده امروز : 30
  • بازديد کننده ديروز : 35
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل ديروز: 2
  • بازديد هفته : 271
  • بازديد ماه : 1,092
  • بازديد سال : 5,453
  • بازديد کلي : 37,897
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 18.216.60.13
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

ویروس کرونا مانند خیلی از ویروس های دیگر از طریق تنفس به راحتی از فرد مبتلا یا ناقل به فردی دیگر منتقل می شود. فرد میزبان در صورتی که فاقد ایمنی بدنی باشد و به عبارتی سیستم ایمنی قوی نداشته باشد به این ویروس دچار خواهد شد. نتیجه نیز با توجه به زمان مراجعه به پزشک می تواند متفاوت باشد. با توجه به شیوع بسیار وسیع این ویروس، سازمان بهداشت جهانی مواردی را تحت عنوان پروتکل های بهداشتی برای مراقبت از کرونا اعلام کرده است. این پروتکل ها مواردی هستند که باید انجام دهیم تا اگر فردی مبتلا در اطراف ما هست نتواند ما را آلوده کند. در این میان با توجه به این که مهم ترین راه انتقال کرونا دهان و بینی است به استفاده از ماسک تایید زیادی شده است. به همین دلیل تصمیم بر این گرفتیم تا به بررسی ساختاری بهترین ماسکهایی که برای پیشگیری از کرونا کارساز هستند بپردازیم.

 

ماسکی که از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان ماسک استاندارد اعلام شده است ماسک پزشکی است که دارای لایه های اسپان باند و ملت بلون باشد. استفاده از ماسک سه لایه که دارای دو لایه اسپان باندی (رو و زیر ماسک) و یک لایه ملت بلونی (به عنوان لایه وسطی ماسک) باشد می تواند از ابتلا به این ویروس پیشگیری کند. اهمیت لایه ملت بلون بسیار زیاد است. اگر ماسکی سه لایه داشته باشد اما لایه ملت بلون یکی از لایه های آن نباشد نمی تواند از ورود کرونا و خروج آن جلوگیری کند. پس بهتر است دقت کنید و از ماسکهای استاندارد پزشکی با دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون استفاده کنید.

 

گفتنی است که ماسکهای استاندارد پزشکی یا همان سه لایه ها دو مدل هستند. یک مدل از طریق کش به پشت گوش متصل می شوند. نوع دیگر نیز دو قطعه بند در هر طرف دارند که به پشت سر بسته می شود. تفاوتی در میزان فیلتراسیون این دو ماسک وجود ندارد. ساختار هر دو یکی است و فقط نوع اتصال آنها تفاوت دارد. پس هر دو می توانند جریان هوای ورودی و خروجی را از میکروارگانیسم ها (از جمله ویروس کرونا) فیلتر کنند. با توجه به صلاحدید خود می توانید از هر دوی این ماسکها استفاده کنید. اما ماسکهای بنددار بیشتر توسط جراحان و پزشکان بیمارستان استفاده می شوند. از این رو به ماسکهای هم معروفند. استفاده از نوع کشدار برای عموم مردم راحت تر است. به همین دلیل هم استفاده از آنها رایج تر است و بیشتر مردم از همین ماسکها استفاده می کنند.

 

ماسک انتخابی شما از هر کدام از دو نوع بنددار و یا کش دار باشد تفاوتی نمی کند. اما داشتن گیره بینی نیز برای آن الزامی است. گیره بینی یا همان فیکسر بینی قطعه ای فلزی یا پلاستیکی است که در وسط ماسک و در قسمت بالای آن قرار می گیرد. این گیره معمولا در مراحل ساخت ماسک به آن وصل می شود و در بین لایه ها قرار می گیرد. پس از این که ماسک روی صورت قرار داده شد، با دست می توان گیره بینی را متناسب با بینی و ارگونومی چهره شکل داد. به این ترتیب ماسک کارایی بالاتری خواهد داشت. این گیره علاوه بر کمک بیشتر به میزان فیلتراسیون، در راحتی استفاده از ماسک نیز اثرگذار است.

 

اما می خواهیم در مورد ماسکی صحبت کنیم که نسبت به ماسکهای پزشکی ساده تر یا همان سه لایه ای ها کمی جدیدتر است. این ماسک را همه ما در این روزهای کرونایی دیده ایم. ماسکهایی با ظاهر متفاوت که به نام ماسک سه بعدی معروف شده اند. بد نیست که ساختار این ماسکها را هم کمی مورد بررسی قرار دهیم. این ماسک ها در بازار تجهیزات پزشکی بیشتر با عنوان فست خرید و فروش می شوند. مشخصه ظاهری این ماسکها این است که به صورت برجسته روی صورت قرار می گیرند. دلیل نامگذاری این ماسکها تحت عنوان سه بعدی نیز همین شکل ظاهری آنهاست. برجستگی این ماسکها به دلیل برش های خاص لایه های آن است. این برجستگی و یا سه بعدی بودن باعث شده که خیلی ها به آن علاقه مند شوند.

 

اما آیا تنها دلیل این که این روزها خیلی ها به سراغ این ماسکها می روند چیست؟ درست است که خیلی ها این ماسکها را تنها به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند می خرند. اما آیا همه مردم ظاهر بین هستند؟ این طور نیست. ساختار خاص این ماسکها باعث شده که بسیار مورد توجه قرار گیرند. اگر این ماسکها غیر استاندارد بودند از طریق تلوزیون و رسانه ها این مطلب خیلی زود به مردم هشدار داده می شد. بدنه اصلی این ماسکهای برجسته یا سه بعدی از لایه های بیشتری نسبت به ماسکهای ساده تر پزشکی یا همان سه لایه تشکیل می شود. معمولا بین چهار تا پنج لایه در این ماسکها استفاده می شود. اما امروز حتی شش لایه این ماسکها نیز عرضه شده است. در این ماسکهای جالب از تعداد بیشتری لایه ملت بلون استفاده شده است. پیش تر گفتیم که لایه ملت بلون لایه فیلتر کنند ماسک است. بدیهی است که با افزایش این لایه در ماسک میزان فیلتراسیون و کارآیی آن هم بیشتر خواهد شد. پس این ماسکها فیلتراسیون خیلی بیشتری نسبت به سه لایه ای ها دارند. این مهم ترین دلیل توجه زیاد به آنها در این زمان خطرناک کروناست.

 

حال از کدام ماسک استفاده کنیم. ماسکهای ساده پزشکی که سه لایه دارند و یا ماسکهای سه بعدی جدیدتر که لایه های بیشتری دارند؟ مشخص شد که هر دو ماسک می توانند جریان هوای ورودی و خروجی را از ویروس فیلتر کنند. اما با علم به این که در ماسکهای برجسته یا همان سه بعدی ها لایه های ملت بلون بیشتری استفاده شده است مشخص است که فیلتراسیون بیشتری نسبت به ویروس دارند. از هر دو نوع می توانید استفاده کنید. نوع سه لایه حداقل ماسکی است که می توانید استفاده کنید. اما اگر از این مدل جدید هم استفاده کنید بسیار عالی است و از شما بیشتر محافظت می شود.

 

ماسکهای ساده تر نسبت به این ماسکهای تازه وارد قیمت کمتری دارند. ماسکهای 3d به دلیل برش های خاص و تفاوت در ساخت و همچنین بیشتر بودن لایه ها قیمت تمام شده بیشتری دارند. اما این قیمت باتوجه به کارایی وسیع و بسیار آنها منطقی و قابل قبول است.

 

توجه کنید که هر دوی این ماسکها را باید با استانداردهای پزشکی (تاییدیه سازمان غذا و دارو و سیب سلامت بر روی جعبه تهیه کنید. به دلیل افزایش تقاضای مردم نسبت به ماسک تولید کننده های متفرقه نیز در بازار کم نیستند. در این بین کالاهای تقلبی و غیر استاندارد نیز بسیار زیاد شده است. پس با دقت در این که ماسک شما استانداردهای لازم را داشته باشد می توانید انتخابی مطمئن داشته باشید. همچنین این محصولات را از داروخانه ها و یا مراکز توضیع مجاز آنها مثل شرکت ها و فروشگاه های پزشکی تهیه کنید. ماسک خریداری شده باشد دارای گیره بینی باشد. همچنین باید به روش اولتراسونیک تولید شده باشد. این روش تولید هم برای ماسکهای سه لایه و هم برای ماسکهای سه بعدی وجود دارد. در این روش ماسک بدون دخالت دست و تنها به کمک دستگاه های تولید ماسک تولید می شود. لایه ها و همه قسمت های ماسک در این روش به کمک حرارت به یکدیگر پرس می شوند. پس دلیلی برای اتصال قطعات به کمک چسب وجود ندارد. اگر قسمتی از ماسک شما (مثل گیره بینی) با چسب به بدنه وصل شده باشد بدانید اولتراسونیک نیست. همچنین اگر دوختی باشد (به طور مثال کش به کمک چرخ خیاطی و نخ دوخته شده باشد) باز هم ماسک اولتراسونیک یا پرسی نیست و از خرید آن اجتناب کنید.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

پیوندهای روزانه