ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 264
  • کل نظرات : 0
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 113
  • بازديد ديروز : 91
  • بازديد کننده امروز : 52
  • بازديد کننده ديروز : 35
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل ديروز: 2
  • بازديد هفته : 338
  • بازديد ماه : 1,159
  • بازديد سال : 5,520
  • بازديد کلي : 37,964
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 13.59.150.210
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

ویروس کوید نوزده، ویروسی که شیوع آن از کشور پرجمعیت چین شروع شد، ویروسی در دسته ویروس های تنفسی است. شیوه انتقال این ویروس شباهت خیلی زیادی به انتقال ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. یعنی اگر شخصی به این ویروس منتقل باشد از طریق عطسه، سرفه و یا هوای بازدم می تواند دیگران را آلوده و مبتلا کند. دست دادن، روبوسی کردن و... نیز می تواند باعث انتقال ویروس باشد.

همان طور که گفتیم کرونا ویروسی تنفسی است. بنابراین استفاده از ماسک در این روزها که شیوع این ویروس روز به روز افزایش پیدا می کند مهم ترین راه پیشگیری از انتقال است. به دلیل اهمیت ماسک تصمیم بر این گرفتیم که در مورد تفاوتی که ماسکهای مختلف در برابر کرونا دارند قدری صحبت کنیم. خواهیم گفت که مکانیزم و ساختار هر ماسک به چه صورت است و چه عملکردی در برابر این ویروس خطرناک دارد.

 

ماسکهای سه لایه ای پزشکی

اول از همه مهم ترین و پر استفاده ترین ماسک تنفسی یکبار مصرف را مورد بررسی قرار می دهیم. این ماسک که به نام سه لایه ای هم معروف شده است ماسک متداولی است که پزشکان همیشه در کارشان استفاده می کرده اند. ساختار این ماسک به گونه ای است که از پزشک در محیط آلوده بیمارستان محافظت می کند و از ورود ویروس های مختلف جلوگیری می کند. پس در مقابل کرونا نیز عملکرد خوبی خواهد داشت.

ساختار این ماسک ها متشکل از سه لایه (دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون) است. لایه ملت بلون یا همان لایه وسطی ماسک نقش اساسی دارد. این لایه است که ویروس نمی تواند از آن عبور کند. ورود ویروس چه از داخل به خارج و چه از خارج به داخل ماسک ناممکن است. یعنی اگر فردی خودش مبتلا باشد، لایه ملت بلون ویروس را از بازدم فرد مبتلا فیلتر می کند و به این صورت از آلودگی و بیمار شدن دیگران جلوگیری می کند. همچنین اگر فردی آلوده به ویروس در اطراف شما باشد و شما ماسک داشته باشید لایه ملت بلون نمی گذارد که ویروس وارد جریان تنفسی شما شده و شما را آلوده کند.

 

ماسک سه بعدی

نام این ماسک را این روزها بیشتر می شنویم. ماسک هایی که از نامشان مشخص است که به چه شکلی هستند. این ماسکها به صورت برجسته یا همان سه بعدی روی صورت قرار می گیرند و ظاهر جالب تر و به نسبت جدیدتری دارند. اول از همه باید بدانید که این ماسکها لایه های زیادی دارند. مدل پنج لایه این ماسکها متشکل از سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند است که همین نشان می دهد که چه ساختار پیشرفته ای دارند. لایه ملت بلون یا همان لایه فیلتر ماسک در این ماسکها در تعداد بیشتری به کار رفته است. پس مشخص است که قدرت فیلتراسیون این ماسکها نسبت به دیگر ماسکهای سه لایه ای که پیش تر در باره اش صحبت کردیم بسیار بالاتر است. همین فیلتراسیون بالا باعث شد که در زمان شیوع کرونا و ظهور گونه های جدیدتر و پیچیده تر این ویروس، فروش این ماسکها بسیار زیاد باشد. ماسکهایی که به طور جدی می توان گفت در هیچ زمانی تا به حال تا این اندازه فروش و استفاده نداشته اند.

 

فیلتردارها یا N95

این ماسکها را زیاد دیده ایم. ماسکهایی که در زمستان و در روزهایی که هوا آلوده است نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در روی بدنه این ماسکها یک فیلتر که معمولا از جنس پلاستیک است تعبیه شده است. این فیلتر هوای ورودی به جریان تنفس را فیلتر می کند. این ماسکها بیشتر از نظر بخارات و گازها فیلتر دارند. اگر بخواهید عملکرد این ماسکها را از نظر کرونا بدانید باید بگوییم این ماسکها در برابر کرونا عملکرد جالبی ندارند. اگر خود شما به این ویروس مبتلا باشید ممکن است برای دیگران خطر آفرین باشید. چرا که تنها هوای وروی توسط این ماسک ها تسویه می شود. اما ویروس از جریان تنفسی فرد آلوده می تواند خارج شود و دیگران را مبتلا کند. پس توصیه نمی شود که از این ماسک ها برای پیش گیری از کرونا استفاده کنید.

 

پارچه ای

در اوایل کرونا می دیدیم که خیلی ها ماسک های پارچه ای و دست دوز استفاده می کردند. ماسک هایی که از یک یا چند لایه پارچه ای ساخته شده بود. اما به تدریج به خاطر هشدارهای وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی مردم بیشتر به سمت استفاده از ماسکهای دارای لایه ملت بلون رفتند. در واقع عملکرد نادرست ماسکهای دست ساز پارچه ای به اثبات رسید. دلیلش هم بسیار مشخص است. ویروس بسیار ریز است. پارچه نیز متشکل از تار و پود است. در بین تارها و پودها فضای خالی وجود دارد که به ویروس اجازه انتقال می دهد. پس این ماسک ها اصلا نمی توانند محافظت خوبی در برابر کرونا داشته باشند. استفاده از این ماسکها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. توجه کنید که خیلی از فروشنده ها ممکن است بخواهند ماسک های پارچه ای را با ذکر این موضوع که می توانید آن ها را بارها بشویید و استفاده کنید به شما بفروشند. فریب این افراد را نخورید و تنها از ماسک هایی استفاده کنید که حداقل یک لایه ملت بلون داشته باشند.

 

جراحی

نام این ماسک ها را نیز خیلی شنیده ایم. اما باید بدانید که جراحی تنها یک اصطلاح است. ماسکهای جراحی همان سه لایه ای ها هستند. در واقع سه لایه ای ها در دو مدل کش دار و بند دار تولید می شوند. نوع بنددار این ماسک ها در هر طرف خود دو قطعه بند بلند دارد. با بستن بندها ماسک روی صورت قرار می گیرد. تفاوتی بین ماسک های بند دار یا همان ماسکهای جراحی و کش دار ها که گاها به نام ماسکهای پرستاری نیز خوانده می شوند از نظر ساختار و عملکرد وجود ندارد. اگر می خواهید بدانید که کدامیک را برای محافظت از خود در برابر کوید نوزده استفاده کنید باید بگوییم که هیچ تفاوتی ندارد. هر دو به یک مقدار کارایی دارند. چرا که ساختار و لایه های هر دو یکی است. تفاوت بین این دو تنها بین اتصال است که یکی بند و یکی کش است. نوع کش دار نیز به خاطر راحتی بیشتر در حین استفاده فروش بیشتری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

پیوندهای روزانه